mandag den 5. december 2011

Boernehjem og foedselsdag

Da jeg efterhaanden foeler mig rimelig sikker i det spanske sprog, er jeg begyndt at arbejde frivilligt paa et boernehjem om eftermiddagen. Boernehjemmet rummer ca. 80 boern, og jeg har efterefterhaanden arbejdet med alle aldersgrupper. Arbejdet skifter fra dag til dag, og derfor baade hjulpet de aeldste piger med at laese og skrive, foldet papirsdinosaurer og leget fangeleg med drengene. Boernene ville alle rigtig gerne snakke og fortaelle, og hvis pigerne samtidig faar lov at pille ved mit haar er de rigtig godt tilfredse!
En pige fortalte mig desuden, at de tre ting hun bedst kan lide ved mig er mit haar, mine oejne og mit navn - men mest mit navn. Der var ingen tvivl om, at hun mente det godt, men det var dog noget underligt at faa at vide.

Forrige uge, hvor jeg arbejdede med de allermindste (op til fire aar), blev jeg for alvor sat paa proeve, da jeg var alene om at soerge for ro og orden blandt 15 smaa unger. Dels fordi de er noget svaerere at forstaa, og dels fordi de meget let kommer op at slaas om legetoejet. Samtidig var der en del sygdom blandt boernene, der derfor var ekstra pjevsede. Samme dag, hvor der ikke var rindende vand paa boernehjemmet, braekker en lille fyr sig ud over sig selv og mig. For at goere det hele en tand vaerre havde jeg selv samme dag afleveret alt mit i vaskeriet, saa havde ikke noget nyt at skifte til. Jeg rendte derfor rundt i byen - i tilbraekket toej - for at skaffe et nyt saet toej - og ja jeg foelte mig temmelig ulaekker! Den efterfoelgende uge lå jeg selv syg med en ordentligt omgang influenza.

Boernehjemmet havde i anledning af jul besoeg af en flok amerikanere, der ankom med julegaver til samtlige boern. Derudover blev der sunget julesange og danset.




D. 24. november havde Miguel foedselsdag, og jeg oplevede dermed min foerste foedselsdagsfest i Guatemala. Familien havde inviteret til stor frokost, der varede hele dagen. Efter frokosten, der bestod af grillkoed, frijoles (boennemos), bagte kartofler, foraarsloeg og tortillas, blev der taendt lys i lagkagen og sunget foedselsdagssang - foerst en spansk foedselsdagssang, derefter en spansk udgave af "Happy Birthday", hvor der - oversat - blev sunget "groen skrubtudse to you". Traditionen tro blev Miguels ansigts mast ned i lagkagen - til stor fryd for Armando og Jose-Miguel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar