torsdag den 20. oktober 2011

Regnvejr

I denne uge har det ikke blot regnet om eftermiddagen, som det normalt goer. Paa naer om natten har det regnet mere eller mindre konstant de sidste fire dage, hvilket ikke har indbudt til meget andet end indendoersaktiviteter. Til gengaeld er der kommet en ny spanskstuderende hos familien, hvor jeg bor, og vi har derfor kunne underholde hinanden. Jessica er en 25-aarig afroamerikaner fra Bufalo og et hoved lavere en mig. Vi er med andre ord et lidt umage par, naar vi gaar rundt i Xelas gader - jeg, hoej og bleg og Jessica, lille og moerk - begge talende vores mere eller mindre forstaalige spansk.
Natten til onsdag og hele den efterfoelgende dag silede det ned, og mange lavtliggende gader var helt eller delvist oversvoemmede. Det var umuligt at bevaege sig omkring, hvorfor spanskundervisningen ogsaa var aflyst. Vi kunne derfor blot sidde i huset - glade for at vi bor paa toppen af en bakke - og lytte til nyhederne i radioen. Til trods for at jeg ikke forstod alt hvad der blev sagt, stod det dog hurtigt klart, at regnskaderne i det centrale Xela var barnemad i forhold til skaderne i de naertliggende landsbyer. Her havde regnen medfoert jordskred, og flere bygninger var totaltsmadrede. I loebet af formiddagen steg antallet af omkomne, og alene i Almolonga - en landsby 10 km fra Xela - omkom 16 mennesker.
Om eftermiddagen, da regnen var blevet til dryp, udforskede jeg en lavtliggende bydel i naerheden af vores hus. Ingen mennesker var kommet alvorligt til skade, men til gengaeld skovlede folk mudder som gale eller roede rundt i hvad der udgjorde det for at vaere en baad.




Paa grund af den sidste tids enorme vandmasser har vi brugt meget tid indendoers, hvilket samtidig har givet anledning til nogle interessante samtaler bl.a. om homoseksuelle. Da Guatemala er et noget mandsdomineret land, kom det derfor ikke som den store overraskelse for mig at baade Francisco, Miguel og Matias tager staerkt afstand fra homoseksuelle, og der er f.eks. nogle frisoere og toejbutikker, som man ikke besoeger, hvis man oensker at fremstaa som en rigtig mand. Hvor graensen gaar mellem at vaere "hombre hombre" (= maskulin mand) og "mujer hombre" (= feminin mand/boesse) har jeg dog ikke helt fattet, for f.eks. farver Francisco sit haar, fordi han synes det er grimt med graat haar. Det er efterfoelgende gaaet op for mig at naesten ingen guatemalanske maend har graat haar. Tilsyneladende er det ikke et feminint tegn, da de goer det selv og ikke hos frisoeren. Samtidig laegger Francisco ikke skjul paa, at han er meget interesseret i mine cremer og haarprodukter og meget gerne vil have at jeg sender ham en rynkecreme, naar jeg er tilbage i Danmark. Ja, hvordan guatemalanerne skelner mellem "rigtige maend" og boesser, ved jeg simpelthen ikke - men okay, det er heller ikke saa vigtigt for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar