fredag den 19. august 2011

Paa tur med Takumi

Soendag tog Takumi mig med paa tur rundt i Xela. Takumi er japaner, taler flydende spansk, bor ogsaa hos "min" familie og er en lidt spoejs og sjov fyr. Han har boet i Xela siden februar, og er derfor godt kendt i byen. Paa trods af at vi ikke for alvor var i stand til at tale sammen, kunne vi nogenlunde kommunikere ved brug af enkelte gloser og fagter. Det var dog mest Takumi, der pegede, snakkede og fortalte, mens jeg nikkede og forsoegte at gentage de ord jeg ikke kendte.Vi kom vidt omkring og var baade paa markeder, i indkoebscenter, i kirker og i zoologisk have, hvortil vi koerte med bus. Bussen var en lille minibus - proppet med mennesker og med åben sidedoer, så alle konstant kunne springe af og på. Busturen var en noget speciel oplevelse. Da jeg ikke havde fattet andet end, at Takuimi havde sagt ordet "autobus" havde jeg ingen anelse om, hvor vi var paa vej hen. Jeg var derfor meget opmaerksom på Takumi, så jeg ikke risikerede, at han sprang af uden, at jeg kom med.
Vi endte paa et lille marked, hvor Takumi kendte nogle kvinder, der solgte mayatoej, og inden jeg havde set mig om, havde de faaet iklaedt mig en traditionel mayadragt med haarbaand og hele baduljen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar